Aiemmin maksuton pysäköinti on muuttumassa maksulliseksi monilla Espoon keskusalueilla ja niiden liepeillä 11.5. lähtien. Taustalla ovat Espoon ilmastotavoitteet:

”Pysäköinnin maksullisuus on yksi keino ohjata liikkumista ja liikennettä kohti asetettuja ilmastotavoitteita.” (Yleisten alueiden pysäköinnin toimenpideohjelma 2020-2022).

Parkkimaksun lisäksi saa pulittaa sovelluksen käyttömaksun, koska maksut maksetaan älykännyllä, mikä edellyttää sovelluksiin rekisteröitymistä – sekä operaattorin perimän maksun. Jos maksaa tavallisella tekstiviestillä, joutuu maksamaan euron palvelumaksun ja maksaminen onnistuu vain tunniksi kerrallaan.

Pysäköinnin maksullisuutta on tarkoitus laajentaa kakkosvaiheessa edelleen. Ja maksaa täytyy, vaikka kävisi vain viemässä lapsen päiväkotiin tai palauttamassa kirjan kirjastoon. Kyselin asianosaiselta virkamieheltä, että mitenkä tällaisissa tapauksissa ja sain vastaukseksi, että kyllähän sovelluksella on mahdollisuus maksaa vaikka vain kymmenestä minuutista – no problem! Paitsi tietty tekstarilla tulee vielä se euro siihen päälle.

On käsittämätöntä, että Espoossa on menty näin törkeään autoilijoiden kurittamiseen, ettei mitään maksutonta aikaa ole alussa – edes varttia tai puolta tuntia! Vantaalla sen sijaan maksutonta aikaa on alussa. Tässä nähdään, miten kokoomuskin on hypännyt Espoossa täysin punavihreään kelkkaan.

Suuttumukseni asiassa syveni, kun sain harhaanjohtavaa tietoa Espoon kaupunkitekniikan johtajalta asiasta. Kysellessäni päämotiivia pysäköinnin maksullisuuden lisäämiselle sain vastaukseksi, että hiilineutraaliustavoitteet eivät olisi varsinainen motiivi, vaan ne ainoastaan tukisivat hanketta. Varsinainen tarkoitus olisi ohjata asukkaat pysäköimään kadunvarsien sijaan taloyhtiöiden pysäköintialueille. Kuitenkin ilmastotavoitteet ovat selvästi vähintään toisena pääsyynä uudistukselle.

Lisäksi virkamieheltä saamani tiedon mukaan maksullinen pysäköinti olisi tarkoitus rajoittaa vain kauppakeskusten ja liikenteen solmukohtien läheisyyteen. Kuitenkin jo nyt ykkösvaiheen toteutuksessa näkyy kartoilla, kuinka maksullinen pysäköinti toteutetaan laaja-alaisesti. Kartat ovat lisäksi tietenkin kelvottomasti toteutettuja, koska maksulliset alueet eivät näy niissä kokonaisuudessaan.

Monet espoolaiset, jotka ovat ostaneet itselleen kalliin, uuden asunnon joutuvat nyt puun ja kuoren väliin. Valtuusto on tehnyt päätöksen, jonka mukaan pysäköintipaikkojen laskentaohjeesta joustetaan tiiviimmän kaupunkirakenteen mahdollistamiseksi. Samalla pysäköinti muuttuu kaupungin alueilla maksulliseksi. Eräs kiinteistönvälittäjä kertoikin, että autopaikoista on monissa uusissa taloissa niin kova pula, että niistä ollaan valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Yleinen hinta on 15 000 €, mutta niitä myös huutokaupataan.

Kokoomukselle markkinaehtoisuuden lisääminen pysäköinnissä sopii tietenkin mainiosti ja suunnitteilla onkin, että alun kahden mobiilimaksuoperaattorin jälkeen pysäköinnin maksaminen avataan useille muille mobiilimaksuoperaattoreille ja näin saadaan bisnes taas kukoistamaan espoolaisten kustannuksella!

Sinipunavihreään autoilijoiden kurittamiseen liittyy vielä pysäköinnin valvonnan tehostaminen digitaalisuuden keinoin. Autoilijoiden käyttäessä digisovellusta pysäköintimaksujen maksamiseksi, saadaan samalla kerättyä erilaisia tietoja. Voidaan esimerkiksi nähdä, missä ei ole maksettu pysäköintimaksua, jolloin siellä on joko tilaa pysäköidä tai pysäköinnistä ei makseta. Pysäköinnin toimenpideohjelmassa sanotaan, että

”Pysäköintitapahtumien digitalisoituminen maksullisuuteen siirtymisen myötä mahdollistaa pysäköinnin valvonnan tehostamista erilaisilla teknisillä apuvälineillä. Väärinpysäköidyt autot voivat aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.”

Mutta eipä mitään! Pysäköinnin toimenpideohjelmassa kerrotaan sinipunavihreällä äänellä, että tässä ollaankin helpottamassa liikkumista! Näin valistaa jälleen pysäköinnin toimenpideohjelma:

”Monipuolistuvat liikkumispalvelut ovat positiivinen ja potentiaalinen keino vaikuttaa kaupunkilaisten liikkumistottumuksiin. Resurssien nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen tähtäävät uudet liikkumispalvelut vähentävät henkilöautoriippuvuutta, yksin ajettujen kilometrien määrää sekä liikenteen päästöjä. Liikkumispalveluiden käyttäjä on liikkumisprofiililtaan multimodaalinen, hän valitsee itselleen sopivan kulkumuodon kulloisenkin tarpeen mukaan.”

On upeaa tulla uudeksi, uljaaksi, multimodaaliseksi ihmiseksi! Eikä siitä tarvitse edes itse päättää!